Yang Membaca

Tuesday, August 2, 2011

yang baru

mari mulakan dengan yang baru. yang lama semua sudah dibuang. walaupun belum tahun baru tapi perlukan perubahan yang baru. tak bermakna nak masuk tahun baru, baru boleh buat perubahan. perubahan diperlukan setiap saat, minit, jam, hari mahupun minggu dan bulan. ini untuk menjadikan manusia menjalani kehidupan yang lebih baik.


teringat waktu bekerja satu ketika dulu. bekerja dengan company yang mengamalkan prinsip 1% improvement everyday. memang betul-betul kena tingkatkan usaha untuk capai polisi tersebut. macam nak terkangkang jugak lah. bayangkan setiap hari gerak geri kita di evaluate.mesti setiap hari tunjukkan 1% peningkatan. kalau tak meningkat jugak, nah akan dipanggil mengadap.


tapi kadangkala ada bagus nya macam tu. baru la kita kuat usaha. ini tidak. kalau tak dipantau memang jawabnya sampai ke sudah kita di takuk lama. gaya kerja tetap yang sama. rutin kerja memang akan sama setiap hari. bayangkan kalau yang dah bekerja lebih setahun.di ulang rutin yang sama memang muak. tapi bila dah di evaluate sedemikian rupa, kita mula berusaha untuk jadi sekreatif yang boleh.


bila dah berenti kerja, sambung belajar dah mula lupa amalan 1% peningkatan setiap hari. nah, malas semakin menjadi-jadi. maklum lah pergi kelas balik kelas. buat assignment last minit. itu biasa. sudah kurang kreatif nya. buat kerja ala kadar. tapi bila sampai satu masa, rasa macam bodoh pulak sebab perkara yang remeh tapi dibesar-besarkan. kalau rajin lebih sikit pasti cepat habis.


bila dah tersedar, harapnya polisi tersebut diteruskan. itu untuk diri sendiri. nak berjaya mesti kena ada matlamat. jadi peningkatan 1% setiap hari sudah mula diamalkan kembali. harapnya segala matlamat akan tercapai mengikut perancangan. hampir nampak hasilnya. 


semoga setiapnya diberikan kekuatan.
^^

2 comments:

Fazleyatul Aini said...

welkam bek ! rajin2 update ye. dan selamat berpuasa

Anonymous said...

bulan baik nih eloklah berubah kearah kebaikan




jgn men mercun bulan2 pose nih hehe